Aleksandra Mišić: PLES ŽIVIH I MRTVIH U PRIPOVEDNOJ PROZI BOGDANA MAKSIMOVIĆA
„Ako se popnemo dovoljno visoko, dosegnućemo visinu sa koje tragedija prestaje da izgleda tragično“ – Irvin Jalom
Pod maskom
U pesmi „Mesečina“ francuski simbolista Pol Verlen peva o tome da ljudi pod dejstvom mesečine navlače maske. Međutim, ispod njih, krijući svoje pravo lice, suštinski su tužni i nesrećni. Maska ili obrazina služi da čovek pokaže svoje drugo obličje što mu omogućava da prikrije pravo stanje stvari ili iskrene emocije.
Zašto bismo to radili? Zbog toga, jer se plašimo da neko drugi ne pronikne u naše stvarno ja i ne otkrije naše biće. Ako bi se to desilo, mi ostajemo duševno obnaženi, ranjivi i time, lak plen.
Još u antičkom pozorištu glumci su na sebe navlačili kožu jarca (otuda naziv tragedija, na starogrčkom tragos znači jarac), publika je plakala i smejala se ne videći pravo lice čoveka ispod životinjske kože. Tako je svima lepše i lakše.
U zbirci priča koja je pred nama Bogdan Maksimović pored uzbudljivih događaja, otkriva čitaocu nekoliko stvari: da se ljudi vrlo često skrivaju iza maski (sigurnog čoveka, srećne žene, dobrog roditelja), a da su, zapravo, kao u pesmi francuskog simboliste nesrećni, usamljeni i tužni.
Drugo, da grcaju pod teretom uspomena, sećanja, pogrešnih izbora.
I treće: da „ako suviše dugo gledaš u ponor, onda i ponor gleda u tebe“ (Niče) što nas, potvrđujući citat iz Kurana da je „svaki čovjek uvijek na gubitku“ dovodi do zaključka da izlaza, zapravo, nema.
Dok čovek životari brojeći ovozemaljske dane date mu od Boga „sve u istom krugu, sve na istoj stazi“ (Milan Rakić), on u isto vreme tajno pati, voli, boluje od „druma izvan datuma“, bije bitke svoje napaćene duše i trpi intimne bolove.
I sve to navek jedino samo zbog jednog, onog za šta Sveti apostol Pavle veli da je jače i od vere i od nade. Zbog ljubavi, zbog one „šake bele jutarnje rose“, malo radosti što je ištemo.
Svi junaci Maksimovićevih priča vape „žarki ilinštak“, žude za zrnom sreće, za srodnom dušom, sluđeni uspomenama oni lutaju „od nemila do nedraga“ po magli realnog života pitajući sebe i druge gde i kako je prošao život.
I kad su surovi i kad su prosti, na njihovim srcima zeleni se ona travica iz Vojislavljeve simbolističke pesmice „Grm“, travice koja znači iskru života na mrtvom, munjom uništenom stablu.
U priči „Godišnjica mature“ akteri u sablasnoj atmosferi, na nekoj vrsti maskenbala pripovedaju svoje tužne sudbine dok iz mraka prohujalih vremena izranjaju slike njihovih protraćenih života. Pitaju se, kao u Čehovljevom „Ujka Vanji“ zašto su uludo potrošili taj broj datih im koraka.
Tragedije burne mladosti i neostvarenih želja prate sve junake podsećajući na likove iz dela Bore Stankovića. Svi odveć strasni, burnih reakcija i „kratkih fitilja“. A kad smo kod žargonskih izraza, pisac se opredelio da ih, kao i psovke i lascivne izraze, u nekim pričama obilato koristi, što se uklapa u atmosferu priča. Kad to čine, recimo, Dragoslav Mihailović ili Miodrag Bulatović u svojim romanima, to je uvek u funkciji sočnog, britkog, uličnog govora da bi se dočaralo vreme ili socijalno poreklo tog sveta (ili polusveta). Tako je i ovde- junaci koriste direktne izraze, čine to, reklo bi se, sa osobitim žarom, nekada u ljutini, ponekad u erotskom zanosu.
Likovi
Bujnih karaktera, melanholični ili razočarani, tek, junaci Maksimovićevih povesti grade svoj osobeni svet. Svaka priča je mali roman, skica nečije sudbine, portret za sebe. Ipak, taj svet pulsira i zajedno, ako ga sagledamo kroz prizmu okolnosti ili stremljenja junaka. Oni ulaze u intimne veze, stvarne ili virtuelne, psihičke rascepe, bojna polja sopstvenih dilema.
Junaci su, čini se, neprilagođeni, poput Kamijevog Mersoa, i sami stranci među ljudima. „Šta ću ja ovde?“ izgovara junak priče „Godišnjica mature“. U toj rečenici sublimirana je sva tuga i jad egzistencijalističke neostvarenosti. „Ovde“, to ne znači samo biti na toj godišnjici, značenje reči raste, širi se, nadrasta fabulu. To je krik nesrećne i suvišne jedinke. Šta će on u tom gradu, na toj planeti, zašto je još u životu? NJegov tragizam prosto viče iz tame pripovetke. Stvarne i metaforične.
Pisac prati razvoj emocija likova i tok njihove svesti. Ponekad se junaci menjaju, ali češće ostaju isti. Prizivaju prošlost živeći u izmešanom svetu živih i mrtvih. Osećaju „bol od lošeg života“ kako je to lepo opisao Tolstoj u svojoj priči „Smrt Ivana Iljiča“.
U jednom, naizgled grubom momku, šoferu, kriju se najfinije emocije, elokvencija, znanje i želja za duhovnim napredovanjem. On ide na Sajam knjiga, tamo knjige, doduše, krade, ali sa željom da ih poseduje i čita.
Reč je o priči „Večernja škola“ koja obiluje lepim opisima Venecije, Odese, Pariza, Lisabona. Dokaz da ne treba suditi o ljudima na osnovu pozicije u društvu. Da svi mi vapimo za ljubavlju. I da život najčešće nije prazna američka serija koja će se završiti hepiendom. Junaci ponekad kao da ne pripadaju ovom vremenu. Dopuštaju da ih prošlost povuče u sebe. Ili su romantični, kao da su iz nekog Diminog romana. Maštaju o čistoj ljubavi. Nepoznata žena, poput dame sa kamelijama, sleće u život glavnog junaka i isto tako volšebno nestaje. Svi junaci su „tužni ispod čudne šminke“, peva Verlen u već pomenutoj pesmi. Puštaju da ih život nosi posmatrajući nemo sopstvenu propast, kao kad led pliva niz reku odbacuju nade, snove i planove.
San i java
Grubo vraćanje u stvarnost je neminovno; ponekad posle tog pada povratka više i nema. Ali, kako odvojiti san od jave?
„Živim u svetu koji ne postoji“, kaže narator u priči „Večernja škola“.
Slučajni susreti koji razdvajaju svetove i određuju sudbine, parapsihološki elementi u fabuli koji otvaraju nova pitanja i mali dečak koji se zove kao pisac. Da li je sve slučajnost?
Smenjivanje fantazije i stvarnosti u kojoj se likovi gube ne znajući da se vrate, paralele sa opskurnim u pripovetkama Edgara Alana Poa koje postoje i pre no što je pisac odabrao motiv iz „Pada kuće Ašerovih“ čine pripovedanje dovoljno zanimljivim i otvaraju zapitanost, gde je granica na kojoj prestaje stvarni svet, a otpočinje fantazmagorija?
Eros i Tanatos
Kao univerzalna tema, ovaj motiv oduvek je korišćen u literaturi još od „Epa o Gilgamešu“ u kome boginja Ištar, oličenje erosa ali i zla, ucenjuje vladara Uruka, dok smrt grabi Enkidua, njegovog najboljeg prijatelja. Ipak, motiv je svevremen, pisci ga oblikuju na raličite načine. Kod Maksimovića, eros i tanatos spajaju se u najneobičnijem obliku. U romanu „Vreli mesec“ italijanskog pisca Mempa Đardinelija postoji priča o vrlo mladoj devojci koja opseda zrelog muškarca („Lolita“- Nabokov i sl) i tragediji koja se umalo nije dogodila. Strast i lepota mladog (premladog!) tela nepremostiva je draž za junaka koji se preispituje i on će dozvoliti sebi da poklekne pred snagom čula. Nesreća koja se kasnije izrodila, tanatos u punom izražaju dobiće posebne nijanse u slikama sahrane na kojoj su prisutni samo muškarci. Danilo Kiš ima priču „Posmrtne počasti“ gde brojni ljubavnici ispraćaju na večni počinak jednu prostitutku koju su svi posećivali. Groteskna i apsurdna ideja podstaći će junaka da pročita neobični nekrolog nad kovčegom one koju gotovo da nije ni poznavao.
Erotski „dvoboj“ rečima u „Vulkanskom ostrvu“, intimni odnos koji se nikada nije desio, a kao da jeste, opisan sa svim detaljima u kojima pisac nikada ne prelazi granicu dobrog ukusa, još jedan je poziv za čitanje.
To „upijanje vasione“, kako Maksimović naziva zamišljeno telesno spajanje izazvaće vam sigurno žmarce po telu kao da ste upravo odgledali neki erotski klasik u kome ljubav ipak nije ogoljena, nego, naprotiv, podignuta na još jednu lestvicu više. To je ljubav kakva bi trebalo da bude, sublimirana u jednoj rečenici. „O, ti čarobni snu…koji nisi čovek, nego san.“
Simbolika
Mnogo je simbola u pričama Bogdana Maksimovića. Simbol, kao osobeni znak koji ima zadatak da oboji priču i doda joj posebnu težinu, figura je koju pisac rado koristi. Pri tom, nenametljivo i usput. Invalidska kolica u „Godišnjici mature“ mogu biti simbol nedovršenosti i tragedije bujne mladosti. Odelo koje samo sedi za stolom, neostvarene su ambicije i prazan život.
Tužni skup imaginarnih ljudi, davno umrlih, dokaz su da „mru kraljevstva, mru gradovi“, ali da je istina uvek samo jedna.
Groblje- simbolički znak u „Nekrologu“ budi hamletovsku priču o prolaznosti svega i saznanju da ćemo svi jednog dana biti ona lobanja „jadnog Jorika“.
Crveni veo na tajanstvenoj ženi u „Vulkanskom ostrvu“ simbol je strasti i savršenosti, dok brod koji isplovljava iz luke na kraju predstavlja raskid sa zabludama u kojima je junak živeo.
Lirsko u pričama
Iako je prozaista, Bogdan Maksimović ima poseban, da ga tako nazovemo, nerv za istančan lirski iskaz. Ponekad u epskom, narativnom sloju, bukne lep liričan zapis koji kao da je sišao sa stranica, recimo, Tagorinog „Gradinara“ ili Andrićevog „Ex Ponta“- prava pesma u prozi. Himna ljubavi gotovo nepoznatoj, umrloj devojci ilustruje sve napred rečeno. Nekrolog na kome počiva fabula, ali i poenta čitave jedne pripovetke, uzvišena je pesma posvećena ženi, ljubavi i lepoti. Čini nam se da bi Bogdan Maksimović bio jednako dobar i kao liričar kao što je prozaista.
Moralne dileme
Sve su to male, ali duboke drame, „povesti slomljenih srdaca“ kako je Stankovićevu „Koštanu“ nazvao Jovan Skerlić. Prejaki zov prošlosti, razgovori sa umrlima, borba sa sopstvenim demonima, sve to razara psihološku stabilnost junaka cepajući je na komadiće.
Junaci su uvek u traganju za sobom i ispravnošću svojih odluka. Kako biti srećan, a ne povrediti drugog? Između idealne žene i osećanja dužnosti stoji nepremostivi kanjon. Jer, idealna draga i ona kojom treba da se oženi dve su različite osobe. A sve što junak želi jeste da bude srećan. U međuvremenu, shvata da je to „samo“ veće od tog kanjona i poražen, odustaje. Da li smo to stvarno „uvijek na gubitku“?