Nešto kao autobiografija memoarskog tipa​
Radio Beograd

          E sad, priča o Radio Beogradu nije priča samo o mom poslu koji sam s ljubavlju radio. To je priča i o ljudima sa kojima sam radio, urednicima, kolegama… A bilo ih je i ovakvih i onakvih. Najveće radosti u druženju sa ljudima i najiskrenija prijateljstva, od kojih neka retka traju do smrti, doživeo sam upravo u Radio Beogradu, ali takođe i najveća razočarenja u ljude. Tu sam se na dosta surov način susretao sa ljudskom zavišću, pakošću, pokvarenjaštvom, pa i izdajom. Ali neću da govorim o imenima.

Radio Beograd

          Bio sam apsolvent kada sam počeo da radim u Radio Beogradu, najpre kao stalni honorarni saradnik. Obožavao sam svoj posao, koji me je toliko okupirao da praktično nisam imao vremena da učim i pripremam diplomski. Tako su prošle više od dve godine, a ja nisam diplomirao. Onda mi je neočekivano pomogao jedan čovek koji je postavljen na mesto glavnog i odgovornog urednika Programa 202. gde sam tada radio. Bio je to pesnik za decu Slobodan Stanišić, koga prethodno nisam poznavao. On je prepoznao nešto u meni i odlučio da me stipendira šest meseci, uz sasvim minimalnu obavezu na Programu, a za koje vreme sam morao da diplomiram. Tako je i bilo. Nije bilo mnogo ljudi koji su mi pomogli u životu, uglavnom za sve što sam stekao i postigao, sam sam se izborio, ali taj čovek je bio jedan od njih i zahvalan sam mu do groba. 

          Prva ozbiljnija emisija, koju sam još kao spoljni saradnik dobio da pripremam i vodim bila je „Panorama kulture“ na Programu 202. Kasnije, kao već stalno zaposleni, radio sam autorsku emisiju „Trenutak stvaralaštva“ u kojoj sam intervjuisao najpoznatije i najistaknutije jugoslovenske umetnike iz svih grana umetnosti. To je bio ciklus od 150 četrdesetpetominutnih emisija. Negde u drugoj polovini sedamdesetih dobio sam uredničko zvanje i dodeljena mi je briga o takozvanom „Vikend programu“, koji je počinjao subotom u šest ujutro, a završavao se nedeljom u ponoć i koji je sadržavao desetak emisija različitih žanrova. Čitavu koncepciju tog programa, koji je trajao 48 sati, sam sam osmislio. Neke emisije sam, doduše, nasledio, a neke sam sam kreirao, kao recimo „Otvoreni studio kulture“, u to vreme bila je to verovatno najjača informativna emisija iz oblasti kulture u Radio Beogradu. Pored svog uredničkog posla, u redakciji koja je brojala preko 20 saradnika, sa velikim zadovoljstvom radio sam ono što najviše volim, a to je pozorišna kritika. 

          Radio je bio moj život. U njemu sam provodio takoreći i dan i noć. Dobro, kad se kaže Radio, tu se misli pre svega na redakciju, ali i na taj tada čuveni „bermudski trougao“ – „Šumatovac“, „Lipa“, „Grmeč“, a za mene i četvorougao jer sam najveći deo svog kafanskog života provodio u „Srpskoj kafani“ pored Ateljea 212, kao i, neizbežno, u čuvenoj Kamenoj sali u Radio Beogradu. 

          Ali, sve što je lepo ima kraj. Kada sam bio na vrhuncu svoje karijere i kao urednik i kao novinar i kao pozorišni kritičar, skratiše me za glavu. Iako su programi koje sam uređivao i osmišljavao uvek visoko cenjeni i ocenjivani, ta okolnost nije bila presudna. Došao sam u otvoreni sukob sa jednim od novih pretpostavljenih, imena, rekoh, neću da pominjem, ali za mene on je bio jedna obična polupismena i neobrazovana dandara i prostačina. Za mene je bila zagonetka kako se jedan takav čovek našao, ne na rukovodećem mestu, već uopšte u jednoj ustanovi kao što je Radio Beograd. Ali, ispostavilo se, imao je „jaka leđa“. Ja nisam imao leđa, imao sam samo svoju kičmu koju nikako nisam želeo da savijem. Onda je došao i sukob sa samim direktorom Radija, udbašem i komunjarom visokog ranga, i kao posledica – moja smena, ukidanje uredničkog zvanja i vraćanje u status običnog novinara saradnika. Pošto nisu mogli da mi nađu grešku u radu ili programski propust kao razlog mog ražalovanja navedeno je da sam „ideološki nepodoban“ za obavljanje uredničke funkcije.  

          U to vreme to je bila čuvena formulacija da se neko ko smeta ukloni. Iako nikad nisam bio ni uobražen ni prepotentan niti sam sebe na bilo koji način isticao, osim svojim radom i ponašao sam se koliko god je bilo moguće korektno prema kolegama i saradnicima, trebalo je videti kako su samo mnogi seirili videvši me oborenog. Međutim, mislio sam, dobro, imam ja snage, izdržaću ja to sve, bar imam svoje pozorište i omiljeni mi posao pozorišnog kritičara. Ali i tu sam se prevario. Hteli su baš sve da mi uzmu, pa su mi i pozorište uzeli. Pošto se i šire saznalo za moj „slučaj“, odmah sam dobio poziv da pređem u Kulturno-obrazovni program televizije. Ali je direktor Radija, iz puke osvete, sprečio taj prelazak uz obrazloženje da sam „neophodan Radiju“, u kome sam bio planski i sistematski izložen šikaniranju od strane nekih svojih dojučerašnjih kolega i saradnika.(Rado bih naveo sad imena tih skotova, ali obećao sam, neću). Ali oni, u niskosti svojoj, nisu znali da dok su pokušavali da me uvrede i ponize, da se zapravo nisu ni obraćali meni, već Gospodinu K. ili knezu Miškinu ili Crnom čoveku. A ta gospoda su za njih bili nedodirljivi.

          Onda sam bio sklonjen u jednu mirnu i bezopasnu oazu, a to je bila emisija za naše građane „na privremenom radu u inostranstvu“ na prvom programu Radio Beograda. Tako sam posle analitičkih tekstova i komentara, pozorišnih kritika i intervjua sa najuglednijim jugoslovenskim i svetskim imenima iz oblasti kulture i umetnosti, počeo da obrađujem želje i pozdrave naših ljudi iz inostranstva upućenih svojoj rodbini u zemlji ili da u živom programu razgovaram sa polupismenim funkcionerima klubova naših radnika u dijaspori. Ali tu me bar niko nije dirao. To moje uslovno rečeno izgnanstvo iz kulture trajalo je punih pet godina. Izdržao sam ja tu kaznu i ojačao kroz nju. Oduvek sam imao svoj paralelni svet u koji sam se sklanjao kad mi je realni svet nanosio bol. Ne smatram ja sebe velikim piscem, ali pisanje mi je jedno od važnih utočišta u koje se sklonim kad je teško i tako preživim. Ja mogu da za platu u Radio Beogradu pišem da Milisav iz Gagenaua pozdravlja Milku iz Donjeg Brijanja
kod Leskovca, kao i tetke Živku, Živadinku i Živanu, ali zato objavim povremeno ozbiljnu priču u „Književnim novinama“, „Književnoj reči“, „Vidicima“… 

          U traganju za svojim mestom pod Suncem, postao sam dopisnik Radio Stokholma, emisije na srpskom jeziku, a nešto kasnije i nemačkog radija Dojče vele. Ne samo da sam bio dopisnik Radio Stokholma, već me je taj Radio, zahvaljujući mojim tekstovima i prilozima, pozvao da kao predavač održim višednevni seminar za novinare koji rade u programima na srpskohrvatskom jeziku, a tih programa je Švedskoj bilo je četiri ili pet. Hteo sam da i Radio Beograd od toga nešto ima, pa sam otišao kod tadašnjeg glavnog urednika Prvog programa Radio Beograda, jednog komunističkog buzdovana, i predložio, kad sam već u Švedskoj, a to Radio Beograda ništa ne košta, da pošaljem nekoliko reportaža i intervjua. Na šta me je dotični aparatčik pitao: „A kako to da baš tebe Radio Stokholm angažuje da održiš taj seminar?“ Odgovorih – „valjda zato što me znaju“ i tu se zaustavih, jer htedoh da mu svašta još saspem u lice, ali sam u međuvremenu naučio da lajanjem samo sebi štetu nanosim. Pustih da me dotični još nagrdi i reče da Radio Beogradu nisu potrebne nikakve moje reportaže ni prilozi iz Švedske i da će mi dane koje tamo provedem odbiti od godišnjeg odmora. Ovo je samo jedan primer kakav sam tretman imao ja, „ideološki nepodobnik“ tih godina u Radio Beogradu. 

          Još jedno moje važno utočište u bekstvu od svega ružnog što mi se izdešavalo je bio i ostao fudbal. U međuvremenu sam bio pomoćni trener jednog jakog srpskoligaša, beogradskog „Obilića“ i stekao sam trenersku diplomu na Fakultetu za sport i fizičku kulturu. 

         Kada je moj neprijatelj, u liku direktora Radio Beograda, otišao u penziju, a i društvene okolnosti su postale nekako liberalnije, ja sam vraćen u kulturu. Sada više ne na Programu 202, već u Kulturnu redakciju Prvog programa Radio Beograda. I vraćeno mi je pozorište. Ponovo sam pozorišni kritičar, ponovo sam u svom svetu iz koga sam bio grubo istrgnut, a sada gotovo čudom zvanim Deus ex machina vraćen. Putovao sam po čitavoj tadašnjoj velikoj Jugoslaviji, gledao sve važnije predstave, pratio domaće i poneke internacionalne festivale, ponovo uživao u svom poslu i povremeno sa uživanjem vodio tada veoma popularnu emisiju iz domena kulture „Program u boji“. Za mene je to bio najlepši posao na svetu koji sam mogao da zamislim. 

          U međuvremenu su počele da se dešavaju velike društvene promene, počele su da se osnivaju stranke različitih profila, počelo je da miriše na demokratiju. Ali istovremeno su u dve jugoslovenske republike, potpomognute iz inostranstva, počele da jačaju nacionalističke snage koje su želele izlazak iz jugoslovenske zajednice i države. 

          Sećam se da mi je bilo povereno da povodom šezdesetogodišnjice proglašenja Jugoslavije pripremim i osmislim specijalnu jednočasovnu emisiju. (Jugoslavija je zvanično proglašena 3.  oktobra 1929.godine. Do tada se zvala Kraljevina Srba, Hrvata i Slovenaca). Ja sam Jugoslaviju, takva kakva je bila, sa svim njenim manama voleo. I radeći tu emisiju u jednom trenutku sam zaplakao, jer shvatio sam da u stvari pišem nekrolog, da te lepe zemlje već više nema. I nije se dugo čekalo, moje slutnje su se ostvarile.

Prethodno: Nemačka

Bogdan Maksimović, 2020.  |  Sva prava zadržana.