Povodi
Umetnost kao božanstvo ili božanstvena umetnost
(Povodom knjige Duška Miloševića „Kule i gradine“)

         Da je Umetnost Božja rabota bilo je jasno još starim Grcima. „Moj Bog je Umetnost“, reći će u jednoj svojoj proznoj Gradini poetski slikar i neimar toplih i, da upotrebim njegov izraz, čovekomernih priča, arhitektonski maštar, Duško Milošević.

        Kako god, za one retke ljude, istančanih sposobnosti da stvaraju umetnička dela, koja su u stanju da u drugima pobude najplemenitije emocije i pokrenu osećanja radosti do ushićenja, tuge do suza ili jednostavno da zadive lepotom, kaže se da imaju dar od Boga. I neretko ćemo reći za neku sliku, pesmu, priču ili muziku da je Božanstvena.

            Iako ateista po ubeđenju, Duško Milošević je duboko svestan svojih pravoslavnih, svetosavskih, dakle Božanskih korena, koji se nastavljaju i traju kroz Umetnost koju stvara, bilo da je reč o slikarstvu ili proznim zapisima. I nije slučajno da su arhitektonski detalji, karakteristični za naše crkve i manastire vizantijskog stila,  ili noseći sadržaji ili prateći medaljoni njegovih kula. Ako se uzme da su hramovi od davnina podizani u svrhu čovekove veze sa nebom, odnosno sa Bogom,  Duškove kule takođe streme ka neizmernim visinama, svojom lepotom dotiču naše duše, a visinom nebo. I zaslužuju epitet Božanstvenih.             

            A takve su mu i kratke priče, sabrane u zbirku „Kule i gradine“. Ako se za Duškove naslikane Kule može reći da su plod arhitektonskog iskustva, minucioznog dara zapažanja i razigrane mašte, njegove pisane Gradine stoje na čvrstim temeljima jasnih misli, čistog, pitkog narodskog jezika, promišljenih i utemeljenih zaključaka i najčešće vedrog duha. S tim da se ono poetsko, prisutno u njegovom slikarstvu, preliva i u priče koje piše, dodiruje nas i draži, uvlači u temu, pa ponekad i ostavlja bez daha.

            Duškova ljubav prema Srbiji i srpskom narodu, njegovom jeziku, kao i prema prostoru gde živimo i prema nasleđu predaka, izbija iz njegovih rečenica, ali, kad je potrebno, ne štedi ni reči kritike: „Autoputem Srbija izgleda mnogo lepše, jer se skoro uopšte ne vide neimarske rugobe duž Magistrale. Ne vide se ni kese, stari šporeti i školjke automobila…“ Ali Srbija, sa svojim ljudima i njihovim običajima, za Duška je svetinja. Bilo da piše o pečenju rakije kao delu srpskog folklora, bilo o fruli kao tipičnom narodnom instrumentu, bilo o atmosferi na košarkaškoj utakmici čačanskog Borca u čuvenoj Hali kraj Morave, iz svake rečenice prosto zrači ljubav prema rodnoj grudi, ali i ponos zbog pripadništva baš ovom narodu. Jedna od zaista antologijskih priča iz ovog, da kažemo, ciklusa o Srbiji je „Lađa“. U njoj se autor, koristeći lađu kao metaforu , u kratkim slikarskim potezima divi geografiji prostora gde živi srpski narod, korifejima srpske književnosti, lepom i raznovrsnom srpskom jeziku koji poznaje i ekavicu i ijekavicu, divotnim srpskim ženama i muškarcima, „koji umeju da vole, ali i da ratuju, čak i među sobom“. I na kraju ostane zapitan „kako je na tom svom prostoru, tih mojih ljudi, svog tog mog naroda, kroz sve to vreme, sve bilo baš tako kako je, kažu, bilo. Je l´ moglo drugačije, malo pre ovoga, a ne baš odmah posle onoga. Što tamo ne pričekaše, što ovamo ne požuriše, što tamo odocniše, a ovamo uraniše…“

            Duško u pojedinim pričama poništava vreme, ali i realnost i začas se u svojoj vremeplovnoj lađi vrati sedam-osam vekova unazad, tu, u porti crkve Svetog Ahilija u Arilju, susretne kralja Dragutina i sa njim prozbori koju, pa tu svoju lađu, koja putuje kroz vreme i ne poznaje granice, usmeri ka dalekim zemljama gde obitavaše veliki Vinsent van Gog.  Duško, komunikativan kakav jeste, i sa njim lako stupi u razgovor. O čemu? O Umetnosti naravno. Onoj Vinsentovoj Božanskoj, onoj Rembrantovoj isto tako, onoj Milićevoj ništa manje Božanskoj i onoj Duškovoj takođe.

Bogdan Maksimović, 2020.  |  Sva prava zadržana.